آرشیو شهریور ماه 1403

معرفي انواع چاپ و پرينتر

پاکت گذاری کارت پی وی سی

۸ بازديد
پاکت گذاری کارت
شرکت کارت‌ پرداز سرویسی را تحت عنوان شخصی سازی و پاکت گذاری کارت پی وی سی در اختیار مشتریان خود قرار داده است. شخصی‌سازی فرآیند تخصیص کارت به یک فرد خاص بوده و مرحله‌ایست که پس از چاپ کارت PVC انجام می‌گیرد تا کارت‌ها آماده ارسال به اشخاص گردد. سفارشی‌سازی را می‌توان به صورت کامل و یا جزئی، بر اساس نیازمندی‌های مشتری انجام داد. در هنگام شخصی‌سازی کارت‌ها همه اطلاعات مربوط به شخص که می‌تواند شامل نام و آدرس و یا اطلاعات مالی و بانکی فرد باشد روی کارت بارگذاری می‌شود. مرحله نهایی صدور کارت‌های شخصی‌سازی شده مربوط به پاکت‌ گذاری است که طی آن این کارت‌ های پی وی سی داخل صفحاتی برچسبدار و تا خورده ضمیمه و آماده ارسال برای مشتری می‌شود.
 
پاکت گذاری کارت PVC
پاکت‌گذاری یا mailer کارت‌ های پی وی سی اعم از ساده و هوشمند به صورت مکانیزه و توسط دستگاه‌های پاکت گذار صورت می‌گیرد. بدین صورت که کارت‌ها پس از چاپ و شخصی‌سازی داخل دستگاه قرار می‌گیرند و به صورت خودکار داخل پاکت قرار داده می‌شوند. پاکت‌ گذاری کارت PVC معمولا پس از چاپ کارت‌ بانکی و چاپ کارت هدیه کاربرد دارد و توسط بانک‌ها و یا مراکز ارائه دهنده خدمات چاپ انجام می‌پذیرد.
 
دستگاه پاکت گذار کارت پی وی سی
دستگاه پاکت گذار قادر است کارت‌های از پیش چاپ شده را درون پاکت و نگه دارنده دلخواه و منحصر بفرد قرار دهد. دستگاه پاکت‌ گذاری کارت PVC همچنین می‌تواند با دریافت پایگاه داده اطلاعات را روی برگه درونی پاکت و حتی بر روی خود پاکت چاپ نماید. در هنگام عبور کارت از دستگاه به صورت اتوماتیک کاغذ تا شده و برش خورده و چسب زده می‌شود. عملکرد سیستم پاکت گذار بدین صورت است که ابتدا باید کارت پی وی سی که روی آن چاپ انجام گرفته است همراه با کاغذ A۴ و پاکت در قسمت مخصوص دستگاه قرار داد.
 
پاکت گذار اطلاعات لازم را روی کاغذ چاپ می‌زند و کارت را روی آن می‌چسباند و سپس داخل پاکت می‌گذارد و درپوش آن را چسب می‌زند. دستگاه‌های مذکور در مدل‌های مختلفی وجود دارند که از نظر قابلیت و سرعت پاکت‌گذاری با یکدیگر تفاوت دارند و می‌توان بسته به تیراژ کارت‌ها از هر یک از آن‌ها بهره برد و روزانه تعداد زیادی کارت پی وی سی پاکت‌ گذاری نمود.
 
۰ ۰

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

۹ بازديد
با اینکه از گوتنبرگ به عنوان مخترع چاپ یاد می‌شود، اما می‌توان گفت صنعت چاپ از قرن‌ها پیش در زندگی جوامع بشری وجود داشته است. نقاشی‌هایی که انسان‌های اولیه روی دیوار‌ها می‌زدند و خشت‌های گل رس آسوریان، تاریخچه صنعت چاپ در جهان را به هزاران سال قبل از میلاد می‌برد. اما تاریخچه صنعت چاپ در ایران، حکایت و داستان‌های متعددی دارد، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
 
اولین دستگاه چاپ
همانطور که اشاره کردیم مخترع اولین دستگاه چاپ، زرگری به نام یوهانس گوتنبرگ بود. چاپ باسمه‌ای، قرن‌ها قبل از گوتنبرگ، در چین ابداع شده بود، اما این مخترع به دلیل استفاده از حروف چاپی قابل جابه‌جا، که نوشته‌ها را با سرعت و دقت بیشتری چاپ می‌کرد شناخته می‌شود. اولین دستگاه چاپ ابداع شده توسط گوتنبرگ، هزینه‌های بسیاری داشت به همین دلیل تنها ثروتمندان از آن استفاده کرده و همه گیری زیادی نداشت. بیست سال پس از اولین دستگاه چاپ، این صنعت در ونیز، پاریس و فلورانس نیز رواج پیدا کرد و حدود سیصد سال پس از آن، روش لیتوگرافی یا چاپ سنگی اختراع شد.
 
تاریخچه چاپ در ایران
رواج صنعت چاپ در ایران، در دوران ولایت عهدی عباس میرزای نایب السلطنه است که به طور جدی آغاز می‌شود. عباس میرزا به دلیل استقرار حکومتش در تبریز و نزدیکی‌اش با عثمانی و با برخی از صنایع که در آن دیار به کار گرفته می‌شد، آشنا شد. عباس میرزا برای آموزش سپاه شکست خورده و جبران عقب ماندگی‌های آن زمان، پی‌گیر چاپخانه‌ای برای نشر روزنامه و کتاب‌های مفید بود. عباس میرزا، بنای نخستین چاپخانه در ایران که به ‌زبان فارسی و با روش چاپ سربی، به نشر کتاب می‌پرداخت را گذاشت.
روش چاپ سربی، دارای اشکالاتی بود که راه را برای چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی کیفیت خوبی نداشتند و حروف را کمرنگ و اشتباه چاپ می‌کردند. این عیوب هنگامی که، نسخه چاپی در کنار نسخه دستنویس و نستعلیق قرار می‌گرفت خود را بیشتر نشان می‌داد. به همین دلیل اغلب مردم، نسخه‌های دست نویس را انتخاب می‌کردند.
تاریخ چاپ در ایران به پنج قرن پیش از میلاد یعنی به زمان پادشاهان هخامنشی (هخامنشیان) و مهرهای سلطنتی می‌رسد که برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی از آن‌ها استفاده می‌کردند. ورود واژهٔ چاپ به زبان فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و زمان سلطنت گیخاتوخان، پسر اباقاخان مغول (۶۹۰–۶۹۴ق) نسبت می‌دهند و آن مربوط به پول‌های کاغذی ای بوده که به آن چاو یا کا او[۱] می‌گفتند. اولین دستگاه چاپ در ایران به‌شمار آورد. این دستگاه بسیار ساده بود و بر اساس پِرِس و حکاکی روی چرم استوار بود. عده‌ای نیز معتقدند واژهٔ چاپ همان چهاب یا چهابه است در زبان هندی به مفهوم مهری که با آن بر روی پارچه نقش می‌زدند. به ظن برخی، لغات «چاپ» و «چاپ خانه» از همین دوره وارد زبان فارسی شده و اصل آن از «چاو» و «چاوخانه» گرفته شده‌است. البته دهخدا لغت چاپ را از ریشه «چهاپ» یا «چهاپه» سانسکریت می‌داند.
 
نخستین چاپخانه در ایران
نخستین چاپخانه در ایران، به دوران صفویان و کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان بر می‌گردد که با آن تعدادی دعا و ذکرهای مسیحی را چاپ کردند. در دوره حکومت نادرشاه افشار به گزارش دو سیاح خارجی جزوه‌هایی به لاتینی و عربی در ایران چاپ و پخش شد. اما این در دوران ولایت عهدی عباس میرزای نایب السلطنه است که صنعت چاپ در ایران به‌طور جدی آغاز و شکل می‌گیرد. زمان فتحعلیشاه قاجار. عباس میرزا به دلیل استقرار حکومتش در تبریز و نزدیکی‌اش با عثمانی و با برخی از صنایع که در آن دیار به کار گرفته می‌شد، آشنا شد؛ علاوه بر آن، او خواهان پیشرفت‌های نظامی و سیاسی بود، به ویژه برای تعلیم و آموزش سپاه شکست خورده در جنگ‌های با روس و دیگر علوم لازم، به ضرورت رفع عقب ماندگی‌های محسوس در آن زمان؛ در این میان چاپخانه‌ای لازم بود که به نشر روزنامه و کتاب‌های آگاهی دهنده به ویژه کتاب‌های علمی اختصاص یابد. این مهم سرانجام با حمایت و پی‌گیری‌های او محقق شد. بدین ترتیب، او بنای نخستین چاپخانه‌ای را گذاشت که در ایران، به زبان فارسی و با روش چاپ سربی، به نشر کتاب پرداخت.
 
صنعت چاپ در شهر اصفهان
خلیفهٔ وقت ارمنی‌های جلفای اصفهان، خاچاطور کساراتسی به همراه روحانی دیگری به نام «سیمون» به لهستان سفر کرد تا به برخی از مشکلات جامعهٔ ارمنیان آن کشور در خصوص مسائل دینی آن دیار سر و سامان دهد؛ در آنجا از چاپ کتاب آگاه گردید. چون به جلفا بازگشت درصدد برآمد چاپخانه‌ای دایر نماید. بر این اساس، یکی از روحانیان را به اروپا گسیل داشت تا در این زمینه تحقیق کند. پس از بازگشت این روحانی، بر اساس توضیحات و مشاهدات وی و بدون دسترسی به تجربهٔ کافی، استادان ارمنی جلفا با همکاری خلیفه دست به کار شدند و تمامی وسایل چاپ از قبیل ماشین چاپ، حروف، کاغذ مرکب و غیره را با دست تهیه و اقدام به ساخت آن کردند. آن‌ها پس از یک سال و پنج ماه تلاش موفق شدند اولین کتاب را در ایران چاپ کنند و این سرآغاز تاریخ چاپ در ایران بود.
نخستین کتاب «زبور داوود» بود که در سال ۱۶۳۸ میلادی چاپ شد. یک سال و پنج ماه برای چاپ این کتاب وقت صرف شد. در یادداشت‌های این کتاب نوشته شده‌است:
«یک سال و پنج ماه است که روز و شب بدون وقفه با کل اعضاء حوزهٔ علمیه به کار مشغولیم، برای اینکه نه از جایی دیده‌ایم و نه استادی داشته‌ایم.»
دومین کتاب به نام «هاراتس وارگ» در سال ۱۶۴۱ میلادی به چاپ رسید. کتاب مزبور شرح حال روحانیون ارمنی، تارک دنیاها و پندنامه است. این کتاب تنها در پانصد نسخه، با حروف بسیار درشت و صفحات دو ستونه، به چاپ رسانند. کتاب «خورهر تاددر» سومین کتابی بود که در چاپخانه وانک در سال ۱۶۴۱ میلادی به چاپ رسید. در سال ۱۶۴۲ میلادی چهارمین کتاب به نام «ژاماگیرک آدنی» چاپ شد؛ که از نظر شکل ظاهری، در مقایسه با کتاب اول، دارای حروف کوچکتر و زیباتر و چاپی منظم تر و مرتب تر بود و بخش‌هایی از آداب انجام مراسم کلیسایی را شامل می‌شد.[۱۰] کتاب ژاماگیرک آدنی مزین به تصاویر زیبایی از حروف ارمنی به شکل پرندگان و تزیینات قوسی شکل به سبک ارمنی است که احتمال می‌رود کار میناس، نقاش اهل جلفا، باشد. در یادداشت‌های این کتاب نوشته شده‌است:
«... زیرا خاچاطور هر روز آثار چاپی را در میان ملل لاتین مشاهده می‌کرد و آرزو داشت که ارمنیان نیز از این نعمت برخوردار باشند. باید همراه ذکر نام این پدر مقدس و شاگردان پاک‌سرشت او نامهای سیمون، داویت، مگردیچ، باقداسار و بقیه را ذکر کنیم و نیز وارتاپت هوهانس را، که به کشورهای لاتین سفر کرد تا از آنها بیاموزد و به ارمنستان بازگردد این صنعت را به ارمنیان بشناساند».
چاپخانهٔ جلفای اصفهان پس از وقفه‌ای طولانی از ۱۸۷۲میلادی بار دیگر شروع به کار کرد با همت شخصی به نام مانوک هوردانانیان بار دیگر صنعت چاپ در محله جلفا (اصفهان) رونق گرفت. هوردانانیان ضمناً بنیان‌گذار مدرسه‌ای دخترانه در جلفا بود. او، که در جاوه زندگی می‌کرد، یک دستگاه کامل چاپ به زادگاهش، جلفا، فرستاد (۱۸۴۴ میلادی)، تا در کلیسای وانک از آن استفاده شود. این دستگاه چاپ به مدت ۲۸ سال بی استفاده ماند تا اینکه در ۱۸۷۲میلادی با کوشش خلیفهٔ وقت، اسقف «گریگوریس هوانسیان»، راه‌اندازی شد و کتبی خاص تعلیم زبان ارمنی منتشر کرد.
قالب‌های چوبی و فلزی که برای حروف ریزی در چاپخانهٔ جلفای اصفهان(۱۶۴۶ میلادی) استفاده می‌شد.
به کوشش اسقف «استپانوس مخیتاریان»، خلیفه ارمنیان آذربایجان، در سال ۱۸۸۹ میلادی یک دستگاه ماشین چاپ برای رفع نیازهای مدرسه «آرامیان» تهیه شد. این چاپخانه پس از هشت سال تحت نظارت خلیفه‌گری ارمنیان آذربایجان قرار گرفت و چاپخانه خلیفه‌گری نامیده شد. در سال ۱۹۰۳ میلادی خلیفه ارمنیان آذربایجان «یقیشه مرادیان» به باکو سفر کرد. در باکو «میرزاجان میرزابگیان»، کارخانه دار بزرگ ارمنی که در مسکو و باکو کارخانه دخانیات داشت، یک دستگاه ماشین چاپ به خلیفه اهدا کرد. این ماشین چاپ در تبریز حدود هشتاد سال از آن استفاده شد. هم‌اکنون این ماشین چاپ در موزه خلیفه‌گری آذربایجان نگهداری می‌شود.
 
صنعت چاپ در شهر تبریز
عباس میرزا نایب السلطنه میرزا زین العابدین تبریزی را مأمور فراگیری فن چاپ و به راه انداختن چاپخانه در تبریز کرد. میرزا زین العابدین تبریزی به سال ۱۲۳۳ هجری قمری اسباب و آلات چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس میرزا نایب السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجان بود مطبعه کوچکی برقرار نمود و کتاب مزبور میرزا ابواقاسم فراهانی بود که حاوی قصه‌هایی از جنگ میان دولت ایران و روسیه که در مورخ ۱۲۲۸ هجری قمری (برابر با ۱۸۱۳ میلادی) با عهدنامه گلستان به پایان رسیده بود. 
دکتر فهیمه باب‌الحوائج در کتاب «آشنایی با مبانی چاپ و نشر» خود می‌نویسد: "عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه چند تن از ایرانیان را به اروپا گسیل کرد تا صنعت چاپ را بیاموزند. سپس دستور داد که از روسیه ماشین چاپ وارد کنند. در سال ۱۸۱۶ میلادی هنرمند آذربایجانی میرزا زین العابدین تبریزی یکی از همین ماشین‌ها رابه کار گرفت. دومین مطبعه که به ایران وارد شد مطبعه سنگی است که آن نیز در تبریز دایر شده‌است. جای تعجب است که مطبعه نخستین پس از کار کردن دیگر معمول نشد و مطبعه سنگی جای آن را گرفت. 
شاید علت جایگزینی مطبعه سنگی به جای مطبعه سربی این باشد که افرادی مطبعه سربی و حروف آن را با نظر بدبینی نگاه می‌کردند و علامت کفر می‌دانستند یا چون حروف ما فارسی بود با حروف سربی در آن زمان نمی‌توانستیم تنوع در خطوط داشته باشیم در صورتی که در مطبعه سنگی از خوشنویسان کمک گرفته می‌شد. علی قاضی زاده در کتاب تبریز شهر اولین‌ها می‌نویسد: سخت‌گیری‌های کهنه پرستان باعث شده بود که به سبب گرانی طولانی و سخت بودن چاپ سنگی چاپ کتب و مطبوعات بسیار گران تمام شده و در نتیجه سال‌ها انتشار کتاب و نشریه با دشواری‌های فراوان همراه باشد.
دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی دارای کیفیت خوبی نبودند و با نادرستی املایی و مشکلاتی هم چون کم رنگی و پاک شدن خطوط مواجه بودند. این نقیصه‌ها وقتی که در کنار نوشته‌های دست‌نویس با خط نستعلیق و دیگر خطوط دارای کیفیت عالی قرار می‌گرفت، بیشتر خود را نشان می‌داد و آشکار بود که مردم به متون دست‌نویس بیشتر بها می‌دهند.
متأسفانه این چاپخانه‌ها همیشه مورد بغض و کینه کوته اندیشان بود و در هر فرصتی که به دست می‌آوردند این مکان‌های فرهنگی را غارت می‌کردند. به گونه‌ای که کسروی می‌نویسد: مستبدین حروف سربی چاپخانه امید ترقی را ذوب کرده و به صورت گلوله درآورده و به روی این ملت بیچاره انداختند.
حسین امید در کتاب اولین‌ها می‌نویسد: در میان مطابع سنگی معروف تبریز می‌توان مطبعه سنگی علمیه (چاپ سنگی علمیه) را نام برد که به‌وسیله حاج زین العابدین که به نام حاجی حاج آقا علمیه مشهور بود (نوه حاج میرزا زین العابدین تبریزی) در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی تأسیس یافته و این مطبعه در چاپ کتب مختلف خدمات مهمی انجام داده‌است.
حدود نود سال پس از تأسیس چاپخانه در تبریز نوه حاج زین العابدین کسی که چاپخانه سنگی و سربی را در تبریز دایر کرد بنام زین االعابدین مطبعه چی که پس از زیارت مکه به نام حاجی حاج آقا معروف و هنگام گرفتن شناسنامه نام علمیه را برخود انتخاب نمود. وی ماشین چاپی از اروپا خریداری کرده و از طریق کشور مصر وارد بندراستانبول در ترکیه فعلی نمود و از این بندر توسط چهل گاومیش به تبریز منتقل کرد. حاجی حاج آقا علمیه همرا با دستگاه‌های چاپ سنگی خود هشت تن از متخصصین صنعت چاپ را نیز از کشور آلمان برای نصب و آموزش این دستگاه‌ها به تبریز آورد.
این آلمانی‌های متخصص صنعت چاپ در منزل مسکونی حاجی حاج آقا که ماشین‌های چاپ نیز در قسمتی از این خانه ۲۲۰۰ متر مربعی دایر شده بود ساکن شدند.
دختر حاجی حاج آقا علمیه اظهار می‌دارند که: زمان حمل گاومیش‌های حامل دستگاهای چاپ از کوچه‌های تنگ و باریک محله منجم تبریز به اجبار دیوارهای تعداد زیادی از خانه‌های همسایه‌ها را فرو ریخته و خراب کردند که حاجی حاج آقا هزینه بازسازی دیوارهای فرو ریخته را نیز متحمل شدند. گفتنی است که نوه‌های حاجی حاج آقا علمیه اغلب به کار آبا و اجدادی خویش روی آورده‌اند و در صنعت چاپ ایران مشغول به فعالیت هستند.
 
چاپ تصویری در ایران
پیدایش چاپ تصویری در ایران به زمان محمد شاه بر می‌گردد. نخستین کتاب شناخته شده‌ای که چاپ مصور شد، کتاب «لیلی و مجنون» مکتبی بود که در سال۱۲۵۹هـ. ق به چاپ رسیده‌است. در چهار صفحه از این کتاب چهار تصویر وجود دارد که با مرکب چاپ ترسیم و به معمول زمان با دست آن‌ها را رنگ کرده‌اند. پس از آن در سال۱۲۶۴قمری «دیوان فضولی بغدادی» را با بیست تصویر به چاپ رساندند.
بعد از آن کتاب «روضه المجاهدین» با هشت تصویر چاپ شد. از اول محرم سال ۱۳۰۰هجری قمری که اولین شمارهٔ روزنامهٔ «شرف» منتشر شد تا سال ۱۳۰۹هـ. ق هشتاد و هفت شمارهٔ آن دارای تصاویر بود. روزنامهٔ «شرافت» هم که از صفر ۱۳۱۴ هـ. ق به چاپ می‌رسید مصور بود.
روزنامهٔ وقایع اتفاقیه به عنوان اولین روزنامهٔ دولتی و دومین روزنامهٔ ایرانی نیز از شماره ۴۷۰ (مورخ پنج شنبه ۲۱ محرم ۱۲۷۷) به بعد، مصور است و در مدت چهار سال ۸۸ شماره آن را مصور چاپ کرده‌اند. از آن پس، بهره‌گیری از چاپ مصور به تدریج در روزنامه‌های دیگر نیز معمول شد.
اولین فرد ایرانی که چاپ تصویری را فرا گرفت، آقا میرزا عبدالمطلب نقاش باشی اصفهانی بود. میرزا عبدالمطلب از طرف امنای دولت به فرنگ فرستاده شده و در آن جا چاپ تصویری آموخته بود. وی از هوشمندان عصر خود بود و افراد دیگری از جمله آقا میرزا ابوتراب نقاش مخصوص وزارت انطباعات چاپ مصور را از او فراگرفته‌اند.  در نظر داشته باشیم که میان چاپ سنگی مصور و چاپ سربی مصور تفاوت بود.
چاپ سنگی مصور همانند چاپ معمولی بود و تنها تفاوت آن به مهارت نقاش در ترکیب مرکب چاپ برمی‌گشت که مرکب آن را از مرکب معمولی غلیظ تر می‌ساخت، اما چاپ سربی مصور منوط به گراورسازی بود و هم‌زمان با پیدایش چاپ مصور در ایران، در اروپا با استفاده از تیزاب مطالب را روی چوب می‌کندند و از روی مدل حاصله به چاپ می‌رساندند.
 
روز ملی صنعت چاپ
به درخواست اهالی صنعت چاپ، بیش از ده سال است که 11 شهریور در تقویم کشور، روز ملی صنعت چاپ نام گرفته است. این روز یادآور بزرگان و هنرمندانی است که، در طی چند سده برای پیشرفت صنعت چاپ و فرهنگ مردم تلاش کرده‌اند. اگر تلاش این بزرگان نبود، دانش و پویایی در جامعه نیز رشدی نمی‌کرد و خبری از تکنولوژی امروزی نبود. با وجود گذشت سده‌ها از وجود صنعت چاپ در ایران، هنوز هویت این صنعت مشخص نشده و عده‌ای آن را زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر آن را زیر مجموعه‌ای از وزارت صنعت،معدن و تجارت می‌دانند.
 
گذری بر تاریخچه کارت PVC
پی وی سی یا پلی وینیل کلراید در قرن نوزدهم میلادی توسط دو نفر با دو موقعیت متفاوت کشف شد. ظهور این ماده با قرار گرفتن جامد سفید رنگ داخل فلاسک در معرض نور انجام گرفت. در طی زمان تلاش های زیادی برای استفاده از این مواد در محصولات صورت گرفت که در نهایت در سال 1926 میلادی Waldo Semon و B.F Goodrich، مواد افزودنی دیگری به PVC اضافه نمودند و یک ماده با دوام و انعطاف پذیر به نام یو پی وی سی UPVC اختراع کردند که در صنعت و تجارت بسیار پرکاربرد شد. یکی دیگر از موارد استفاده این مواد تولید کارت PVC است. کارت پی وی سی یک کارت پلاستیکی است که در اشکال و رنگ های متنوع و برای استفاده های مختلفی ساخته شده است.
 
 
اولین حجم زیاد استفاده از کارت PVC در سال 1983 در کشور فرانسه اتفاق افتاد که به منظور پرداخت هزینه مکالمه تلفن به کار گرفته شد. این کارت ها دارای مقاومت بالایی بوده و طول عمر بالایی دارند. علاوه بر این به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به هیچ وجه نمیشکنند و همچنین آب و رطوبت تاثیری روی آن ها نمی گذارد. کارت پی وی سی به طور کلی به سه دسته ساده و هوشمند و مغناطیسی تقسیم بندی می شود که هر یک ویژگی ها و کارایی منحصر به خود را دارند. کارت های مذبور قابلیت هوشمندسازی دارند و می توان با انواع تکنولوژی ها روی آن ها چاپ زد. امروزه از این جنس برای چاپ انواع کارت از قبیل چاپ کارت پرسنلی، کارت شناسایی، کارت تخفیف، کارت ویزیت و ... استفاده می‌شود.
 
۰ ۰

دستبند بیمارستانی چیست و چه کاربردی دارد؟

۹ بازديد
دستبند بیمارستانی یک گزینه امن و ارزان قیمت برای شناسایی بیماران به شیوه‌ای سریع و قابل اطمینان است. دست بند یا همان مچ بند بیمار ابزاری است که جهت ثبت مشخصات فردی و اطلاعات پرونده بیمار شامل نام و نام خانوادگی جنسیت، سن، نام پزشک معالج، نتایج آزمایشات و … هنگام پذیرش در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
انواع دستبند شناسایی بیمار
دست بندهای بیمارستانی برای گروه‌های سنی مختلف و در رنگ‌های متفاوت تولید می‌شوند، از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
 
  • مچ بند بزرگسال Z-Band Direct Adult با ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ‌های سفید، سبز، قرمز، زرد، ارغوانی، صورتی، نارنجی و آبی
  • مچ بند اطفال Z-Band Direct Pediatric با ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ سفید
  • مچ بند نوزاد Z-Band Direct Infant با ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ سفید
  • مچ بند بزرگسال Z-Band UltraSoft Adult با ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ‌های سفید، سبز، صورتی، آبی
  • مچ بند اطفال Z-Band UltraSoft Pediatric با ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ سفید
  • مچ بند نوزاد Z-Band UltraSoft Infant ابعاد 279.4 × 25.4 میلی‌متر و رنگ سفید
 
 
مزایای مچ بند بیمارستانی
لیبل بیمارستانی در برابر شستشو، مواد ضدعفونی کننده حلال و همچنین رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان داده و اطلاعات چاپ شده روی آن‌ها تحت هیچ شرایطی قابل مخدوش کردن نبوده و به سادگی پاک نمی‌شود. از مزایای مهم این دستبندهای بیمار این است که آنتی‌باکتریال و ضد میکروب هستند و منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی نمی‌شوند. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با بهره‌گیری از لیبل‌ بیمارستانی به راحتی می‌توانند سرعت و کیفیت خدمات خود را در مراحل پذیرش و شناسایی بیماران افزایش دهند. در هنگام زایمان و تولد نوزادان نیز، دستبند شناسایی نوزاد بسیار کاربردی و ضروری است و خطا در هنگام نسبت دادن هویت به نوزادان را به حداقل می‌رسد.
 
برخی از ویژگی‌های دیگر ارائه شده توسط لیبل بیمار عبارتند از:
 
  • ضد تعریق
  • تنوع در رنگ
  • کاربری آسان
  • قیمت مقرون و به صرفه
  • مقاومت بالا در برابر کشش
  • مقاومت بالای چاپ در شرایط محیطی
  • دارای گواهی نامه رسمی آنتی باکتریال
  • فاقد هرگونه ضایعات آسیب رسان به محیط زیست و زباله ساز
  • موارد کاربرد مچ بند بیمارستانی
  • درج مشخصات کامل بیمار و تهیه پرونده‌های بارکدی
  • شناسایی و رهگیری بیمار
  • ثبت زمان‌های ورود و خروج بیمار به بخش‌های مختلف
  • دسترسی به سوابق بیمار
  • تعیین زمان‌بندی دارویی
  • دسترسی سریع به پرونده پزشکی بیمار با اتصال به پایگاه داده‌ها
  • ردیابی بیمار در بخش‌های مختلف بیمارستان
  • درج آزمایشات بیمار و دسترسی سریع به نتایج آن‌ها
  • کنترل همخوانی بارکد بیمار با بارکد اتاق
  • مشخص کردن زمان ترخیص بیمار
 
 
چاپ دستبند بیمار
دست بند شناسایی بیمار نوعی لیبل است که در رنگ‌های مختلف موجود است و عملیات چاپ اطلاعات بر روی آن توسط پرینتر مچ بند بیمارستانی زبرا Zebra HC100 انجام می‌گیرد. لیبل زن مچ بند بیمارستانی قادر است با گرفتن اطلاعات فرد از سیستم آن‌ها را به روش لیزری و در قالب عکس، بارکد یا … بر روی لیبل بیمار چاپ کند. دستبندهای دارای بارکد همچنین می توانند این قابلیت را برای کارکنان ایجاد کنند که بتوانند کدها و اطلاعات مربوط به بیماران را اسکن و وارد سیستم کامپیوتری نمایند و به این ترتیب به جای داده های دستی که بعدا وارد سیستم می‎شوند، ضبط اطلاعات را بهینه نمایند.
 
نحوه استفاده از مچبند بیمار
مچ بند ضد میکروبی Z-Band در اکثر بیمارستان‌ها به کار می‌رود. همان‌طور که گفته شد مچبندها به چاپگرهای مخصوصی مجهز هستند که امکان چاپ آن‌ها را در کمتر از چند ثانیه موقع پذیرش بیماران فراهم می‌کند. نحوه استفاده از لیبل مچ بند بیمارستانی بسیار راحت بوده و پس از چاپ توسط پرینتر چاپ اطلاعات، دور دست و یا پای بیمار بسته می‌شود و به راحتی قابل جدا شدن نیست. با وجود این محصول مشخصات بیمارانی که در بیمارستان پذیرش شده‌اند به راحتی ثبت و قابل ردیابی است. از نظر امنیتی نیز هنگامی که روی مچ بسته می‌شود امکان بازکردن و استفاده مجدد را ندارد.
 
راهنمای شناسایی صحیح بیماران با دستبند بیمارستانی
هدف اصلی استفاده از این دستبندها، شناسایی صحیح بیماران در بخش‌های بیمارستان است. دو شناسه اصلی نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد (روز،ماه،سال) که با رنگ مشکی یا آبی در زمینه سفید دستبند چاپ می‌شوند و همچنین کد رایانه‌ای پذیرش بیمار یا ID code برای شناسایی به کار می‌روند. در صورت تشابه نام و نام خانوادگی دو بیمار، نام پدر نیز روی مچبند درج می‌شود. دستبند شناسایی از لحظه پذیرش بیمار در واحد پذیرش و پیش از ورود به بخش، به وی تحویل داده می‌شود و باید سند دریافت لیبل شناسایی را در پرونده به صورت کتبی تایید و امضاء نماید. لازم به ذکر است که جهت تشخیص بیماران نباید تنها به دست بند اکتفا کرد بلکه باید به صورت شفاهی از خود بیماران یا والدین و همراهان آن‌ها سوال شود.
 
هدف از اجرای این اقدامات، ارتقاء ایمنی بیمار و کاهش خطر خطاهای احتمالی است که به دنبال عدم شناسایی صحیح بیماران رخ می‌دهد.
 
۰ ۰