آرشیو مهر ماه 1402

معرفي انواع چاپ و پرينتر

همه چیز درباره چاپ کارت دانشجویی

۲۱ بازديد
دانشگاه‌ها مراکز بسیار پر رفت و آمدی هستند و این موضوع باعث شده تا کنترل دسترسی و عبور و مرور در این اماکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. کارت شناسایی دانشجویی از مهم‌ترین ابزارهای شناسایی و امنیتی داخل دانشگاه است. در اکثر دانشگاه‌های ایران و سایر نقاط جهان، همراه داشتن کارت دانشجویی برای ورود به دانشگاه، کتابخانه، خوابگاه و استفاده از خدماتی نظیر سلف، باشگاه ورزشی و سایر موارد الزامی است. این کارت چون مداوم تا پایان دوره تحصیل باید مورد استفاده قرار گیرد، باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. بهترین انتخاب برای چاپ کارت دانشجویی استفاده از کارت pvc است. 

 
اما این نوع کارت چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟ 
کارت مقوایی بسیار راحت و ارزان است ولی مقاومت و استحکام چندانی ندارد، اما کارت پی‌ وی‌ سی با وجود هزینه نسبتا بالایی که نسبت به کارت‌های مقوایی دارد طول عمر و استحکام بالایی هم نسبت به سایر آن‌ها دارد. کارت‌های PVC از انعطاف پذیری قابل توجهی برخوردار هستند که به راحتی ‌نمی‌شکنند و علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت و تعریق، قابلیت‌های متنوعی دارند. طول عمر کارت PVC حدود ۵ تا ۶ سال است و ماندگاری چاپ روی آن به دلیل اینکه با حرارت بالایی انجام ‌می‌گیرد بسیار زیاد است.

 
انواع مختلف کارت PVC مناسب برای چاپ کارت دانشجویی
کارت شناسایی دانشجویی در ایران معمولا ساده و بدون تکنولوژی است. اما دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی با چاپ کارت شناسایی هوشمند می‌توانند به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی و در عین حال کیفیت و سهولت خدمات رسانی را چندبرابر نمایند. امروزه معتبرترین دانشگاه‌های جهان از جدیدترین تکنولوژی های کارت بهره می‌برند.
  • کارت RFID
  • کارت مایفر
  • کارت دسفایر
  • کارت مغناطیسی یا مگنت
در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم.
 
  • کارت مایفر:
کارت دانشجویی معمولا روی کارت‌ PVC هوشمند چاپ ‌می‌شود که قابلیت‌های بسیار مفید و در عین حال کاربردی را در اختیار شما ‌می‌گذارد. برخی از این کارت‌ ها نظیر کارت RO و کارت مایفر مبتنی بر تکنولوژی RFID هستند و یک تراشه الکترونیکی روی آ‌ن‌ها تعبیه شده است که امکان ذخیره سازی اطلاعات دانشجویان را دارد. کارت‌ های مایفر از امنیت بالایی برخوردار هستند که در دو نوع کارت مایفر ۱k ، کارت مایفر ۴k تولید ‌می‌شوند که به همان اندازه برای ذخیره سازی اطلاعات دانشجویان فضای آزاد دارند. کارت هوشمند مایفر نوعی کارت غیر تماسی است و خواندن اطلاعات دانشجویان از روی آن فقط با استفاده از دستگاه کارتخوان و ریدر میسر ‌می‌گردد.
  • کارت مغناطیسی:
کارت دانشجویی پی وی سی را ‌می‌توان بر روی کارت خام مغناطیسی که در دسته کارت‌های هوشمند قرار می‌گیرد چاپ کرد. یک نوار مغناطیسی با قابلیت ذخیره سازی اطلاعات و کد گذاری روی سطح کارت تعبیه شده است. ‌می‌توان اطلاعات دانشجویان را درون این نوار مغناطیسی ذخیره نمود و برای خواندن آ‌ن‌ها نیز باید از ریدر کارت مگنت بهره گرفت.

 
چاپ کارت دانشجویی با چه دستگاهی انجام می‌شود؟
برای چاپ کارت دانشجویی، از پرینتر کارت استفاده می‌کنند؛ این چاپگرها که مخصوص چاپ کارت PVC طراحی شده‌اند، انواع و اقسام متنوعی دارند و توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند. یکی از مهم ترین مسائل در مورد استفاده از کارت های دانشجویی امکان سوءاستفاده از آن‌هاست. چرا که دولت و موسسات مختلف خدمات گوناگونی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند پس تا جای ممکن باید از جعل کارت PVC دانشجویی جلوگیری کرد. در واقع کارت دانشجویی به عنوان یک کارت شناسایی معتبر برای واحد حراست دانشگاه ها دارای کاربرد و ارزش بسیار است. کارت دانشجویی ها معمولا با جنس PVC چاپ می شوند که دوام بسیار بالایی دارد، ضد آب است، به راحتی نمی شکند و ابدا پاره نمی شود.

 
استفاده از کارت پرینتر در دانشگاه‌ها
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌ها، استفاده از کارت پرینتر را به سفارش چاپ کارت شناسایی ترجیح دهند، موضوع حفاظت از اطلاعات حساس و حیاتی موجود در پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه‌هاست. تمرکز برخی از برندهای معروف نظیر فارگو در تولید چاپگر کارت پی وی سی بر روی امنیت اطلاعات بوده است. همچنین قیمت کارت پرینتر چاپ کارت پی وی سی به گونه‌ای است که خرید پرینتر کارت در دراز مدت بسیار به صرفه تر از سفارش کارت شناسایی در تیراژهای بالای دانشگاهی است.

۰ ۰

چاپ کارت شناسایی پی وی سی چگونه انجام می‌شود؟

۱۰ بازديد
کارت شناسایی چیست؟
کارت شناسایی راهکاری تضمینی جهت کنترل دسترسی و احراز هویت افراد است. در عصر کنونی استفاده از کارت شناسایی به یکی از الزامات برقراری ارتباط و ارائه‌ انواع خدمات تبدیل شده است. به ‌گونه‌ای که اغلب مراکز، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و حتی نمایشگاه‌ها نیز جهت شناسایی و کنترل پرسنل و کارمندان خود از این کارت استفاده می‌کنند. امروزه چاپ کارت شناسایی باکیفیت به یکی از دغدغه‌های اصلی هر مجموعه‌ معتبری تبدیل شده است؛ زیرا مهم ترین چیزی است که مجموعه شما را در یک نگاه معرفی می‌کند؛ بنابراین نه تنها برای شناسایی کارکنان بلکه برای بهبود وجهه سازمان نیز اهمیت فراوانی دارد. پس این حق شماست که بدانید چاپ کارت شناسایی چگونه انجام می‌شود؟


جنس مناسب برای چاپ کارت شناسایی
کارت شناسایی در انواع گوناگونی وجود دارد؛ از کارت پرسنلی که برای شناسایی پرسنل مجموعه ها و سازمان ها کاربرد دارد تا کارت ملی که برای شناسایی شهروندان کشورها استفاده می‌شود؛ همگی نمونه ای از کارت شناسایی هستند. کارت شناسایی باید با کیفیت، مقاوم و با دوام باشد تا مدت ها بتوان از آن استفاده کرد بدون اینکه صدمه ای ببیند. در گذشته کارت‌های شناسایی روی کاغذ یا مقوا چاپ می‌شدند که مقاومت و استحکام زیادی نداشتند و در کوتاه‌ مدت آسیب می‌دیدند و حتی پس از مدتی غیرقابل استفاده می‌شدند؛ اما امروزه کارت‌های PVC  جایگزین کارت‌های کاغذی و مقوایی شده‌اند که نسبت به آن‌ها بسیار برتری دارند و مورد استقبال همگان قرارگرفته‌اند. کارت پی وی سی به دلیل اینکه از جنس پلاستیک است و از ماده‌ای به نام پلی وینیل کلراید ساخته شده، در برابر خم شدن و سایش مقاومت بالایی دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این کارت ها با وجود هزینه نسبتا بالایی که نسبت به کارت‌های مقوایی دارند طول عمر و استحکام بالایی هم نسبت به مابقی کارت‌های موجود در بازار دارند. لذا استفاده از کارت‌های PVC که کیفیت و ماندگاری چاپ بالایی دارند برای چاپ کارت شناسایی توصیه می‌شود.


انواع کارت PVC برای چاپ کارت شناسایی
کارت‌های پی وی سی در انواع مختلف و رنگ‌های متنوعی وجود دارند و معمولا با ضخامت‌های ۳۰۰ میکرون، ۵۰۰ میکرون و ۷۶۰ میکرون تولید ‌می‌شوند که مناسبترین ضخامت برای چاپ کارت شناسایی ۷۶۰ میکرون است. کارت شناسایی PVC را ‌می‌توان براساس نیاز سازمان‌ها روی انواع کارت پی وی سی چاپ زد. این کارت‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌گردند که عبارتند از:
  • چاپ کارت شناسایی ساده
برای چاپ این نوع کارت از کارت خام PVC استفاده می‌شود. کارت ساده از یک بدنه پلاستیکی تشکیل شده و غیرهوشمند است. که صرفا جهت شناسایی افراد و مشاهده کارت چاپ می‌شود. این کارت‌ها از لحاظ رنگ، ضخامت و اندازه متفاوت هستند و معمولاً با ضخامت ۷۶۰ میکرون در بازار یافت ‌می‌شوند.
  • چاپ کارت شناسایی هوشمند
کارت‌های هوشمند به دو دسته کارت‌های دارای تراشه و نوار مغناطیسی تقسیم بندی می‌شوند و قابلیت ذخیره سازی اطلاعات مهم را دارند. از انواع کارت هوشمند پی‌وی‌سی ‌می‌توان کارت مغناطیسی ، کارت مایفر ۱k ، کارت مایفر ۴k ، کارت دسفایر ، کارت RO و … را نام برد. این کارت‌ها را که بنا بر نوع عامل هوشمندی که در آن‌ها به کار برده شده ‌می‌توان به صورت تماسی و غیر تماسی استفاده نمود.


انواع کارت شناسایی هوشمند PVC
کارت‌های شناسایی پی وی سی را می‌توان با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند در دو دسته قرار داد که عبارتند از :
1- کارت‌ شناسایی تماسی
کارت‌های تماسی از دسته کارت‌های هوشمند و مانند کارت‌های مغناطیسی هستند که قابلیت ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات را دارند. روی این کارت‌ها یک نوار مغناطیسی تعبیه شده است که قابلیت ذخیره سازی داده‌ها را دارد. خواندن این اطلاعات از طریق دستگاه کارت خوان مگنت امکان پذیر است و برای برقراری ارتباط با دستگاه ریدر باید کارت به صورت مستقیم با آن در تماس باشد.
2- کارت شناسایی غیر تماسی
کارت‌های بدون تماس نوع دیگری از کارت‌های هوشمند هستند که یک تراشه الکترونیکی با قابلیت ذخیره سازی اطلاعات درون آن‌ها قرار داده شده است. این حافظه قابلیت ذخیره سازی اطلاعات پرسنل را دارد که از طریق فرکانس رادیویی و با استفاده از ریدر غیر تماسی می توان اطلاعات را خواند.


چاپ کارت شناسایی PVC
چاپ کارت شناسایی پی وی سی بسیار ساده است و هر کسی با هر دستگاه پرینتر کارت که در واقع چاپگر کارت PVC هستند، می‌تواند اقدام به چاپ کارت شناسایی کند. جهت چاپ کارت شناسایی می‌بایست از دستگاه‌های مختص چاپ کارت پی وی سی که از لوازم مصرفی خاصی نظیر ریبون پرینتر برای این منظور استفاده می‌کنند بهره برد. کارت پرینترها در انواع و برندهای مختلفی وجود دارند و هر یک قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و روش‌های چاپ متفاوتی دارند. به صورت کلی باید بدانید که برای چاپ کارت شناسایی روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با کاربرد مد نظر خود از این روش ها استفاده کنید. یکی از روش‌ها چاپ افست و دیگری چاپ دیجیتال است که در ادامه هر یک را بیان خواهیم نمود.
  • چاپ افست کارت شناسایی PVC
چاپ افست زمانی انتخاب می‌شود که طرح کارت ثابت و تیراژ کارت‌ها بالا باشد. این نوع چاپ کیفیت و ماندگاری بالایی دارد و هزینه چاپ کارت شناسایی با استفاده از آن بسیار پایین است. بنابراین می‌توان چاپ افست را از نظر اقتصادی روشی مقرون‌به‌صرفه معرفی نمود.
  •  چاپ دیجیتال کارت شناسایی PVC
چاپ دیجیتال زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کارت‌ها دارای اطلاعات بوده و تیراژ آن‌ها پایین باشد. در واقع این روش زمانی برای شما کاربرد دارد که قصد دارید شما قصد دارید تعداد کمی کارت شناسایی را به صورت همزمان چاپ کنید. هزینه این روش نسبت به چاپ افست بیشتر است ولی نسبت به آن با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد. این نوع چاپ خود به دو روش صورت می‌گیرد که هر یک از آن‌ها نیز کاربردهای خاص خود را دارا هستند.
 
 
 در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در حوزه چاپ کارت شناسایی پی وی سی کسب کنید، به لینک زیر مراجعه نمایید.
 
۰ ۰

راهنمای کامل چاپ کارت دانش آموزی هوشمند PVC

۱۳ بازديد

کارت دانش آموزی نوعی کارت شناسایی است که جهت تشخیص هویت دانش آموزان در مدارس به کار می رود. این کارت ها در گذشته به صورت مقوایی و کاغذی تهیه و توزیع می شدند اما ماندگاری بالایی نداشتند و محافظت از آن ها در طول یک سال تحصیلی کار ساده ای نبود چون احتمال آسیب دیدگی آن ها بسیار زیاد بود. اما امروزه برای چاپ کارت دانش آموزی از جنس های مقاوم تری مانند pvc استفاده می کنند.

 

چاپ کارت دانش آموزی روی کارت pvc

کارت pvc از پلاستیکی مقاوم به نام پلی وینیل کلراید ساخته شده که دوام و انعطاف پذیری بالایی داشته و در برابر سایش، رطوبت و شکنندگی مقاوم است و دارای قابلیت های زیادی است. همچنین لازم به ذکر است که متوسط عمر این کارت ها بین 5 تا 7 سال است و به راحتی می توان از آن ها در یک دوره تحصیلی استفاده نمود. کاربرد کارت های پی وی سی دانش آموزی به حدی افزایش یافته است که می توان آن ها را به عنوان جایگزینی برای کارت های دانش آموزی قدیمی معرفی نمود.

 

انواع کارت PVC برای چاپ کارت دانش آموزی

کارت‌ های دانش آموزی PVC معمولا در قالب کارت‌ های شناسایی معمولی یا کارت‌ های شناسایی هوشمند به دانش آموزان ارائه داده می‌شوند:

 

  • کارت‌ دانش آموزی ساده

چاپ کارت‌ دانش آموزی معمولی بر روی کارت PVC ساده انجام ‌می‌گیرد که تکنولوژی خاصی در آن به کار نرفته است و صرفاً جهت احراز هویت و شناسایی دانش آموز استفاده می‌شود.

 

  • کارت دانش آموزی هوشمند

چاپ این گروه از کارت‌ ها که تحت عنوان کارت دانش آموزی هوشمند عرضه می‌گردد بر روی کارت PVC هوشمند انجام می‌گیرد. این کارت‌ ها هم از جنس پی وی سی هستند و در ساختار آن‌ها از تراشه و نوار مغناطیسی استفاده شده است. استفاده از این کارت‌ ها برای مدارس و برای دانش آموزان با مزایای متعددی همراه است به صورتی که هم در مدیریت دانش آموزان نقش دارند و هم برای تأمین امنیت آن‌ها در فضای آموزشی مناسب هستند. چاپ کارت دانش آموزی هوشمند امکانات زیادی را ارائه می‌نماید که عبارتند از:

  • حضور و غیاب دانش آموزان
  • کنترل ورود و خروج آن‌ها در مدارس
  • کنترل دسترسی دانش‌آموزان
  • امکان استفاده از خدمات رفاهی مدارس
  • امکان استفاده از کتابخانه و اماکن ورزشی
  • و سایر خدمات مشابه

وجود چنین امکاناتی باعث شده که اغلب مدارس در ایران و در سرتاسر دنیا به فکر استفاده از کارت‌ های دانش آموزی هوشمند باشند. 

 

مراحل طراحی کارت دانش ‌آموزی در فتوشاپ برای چاپ روی کارت PVC

طراحی کارت دانش آموزی مهمترین مرحله چاپ است که هیچ گونه محدودیتی در آن وجود ندارد فقط یک سری نکات وجود دارد که رعایت آن‌ها لازمه چاپ کارت دانش آموزی پی وی سی است. مدارس ‌می‌توانند کارت‌ های اختصاصی خود را با هر رنگ و طرحی که مد نظرشان هست چاپ کنند. بعنوان مثال برای طراحی کارت دانش آموزی برای مقاطع ابتدایی ‌می‌توان از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده نمود. همچنین ‌می‌توان کارت‌ ها را به صورت افقی و یا عمودی و یا بر حسب نیاز به صورت یک رو یا دورو طراحی کرد.

طرح کارت دانش آموزی مدارس مختلف با یکدیگر تفاوت دارد ولی معمولا شامل اطلاعات یکسانی است که به شرح زیر هستند و باید روی کارت درج شوند.

  • نام و نام خانوادگی
  • عکس دانش آموز
  • کد ملی
  • شماره کارت یا شماره دانش آموزی
  • نام مدرسه
  • مقطع تحصیلی

 

روش های چاپ کارت دانش آموزی

چاپ کارت دانش آموزی هوشمند در تیراژهای مختلف صورت می گیرد که متناسب با آن می توان از تکنیک های مختلفی استفاده نمود که عبارتند از : 

 

  • چاپ دیجیتال:

در صورتی که تعداد کارت ها کمتر از 1000 عدد باشد می بایست از روش چاپ دیجیتال پی‌وی‌سی استفاده نمود که برای چاپ اطلاعات متغیر مانند عکس پرسنلی دانش ‌آموزان و مشخصات فردی آن ها کاربرد دارد. این تکنیک خود به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می گیرد. روش چاپ غیرمستقیم کارت دانش‌آموزی، از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار است و بهتر است چاپ کارت دانش آموزی هوشمند از این طریق صورت گیرد. چاپ به روش مستقیم کیفیت کمتری را نسبت به روش غیر مستقیم ارائه می دهد و حداکثر ماندگاری آن یک ‌سال خواهد بود. 

 

  • چاپ افست:

چنانچه تیراژ کارت‌های دانش‌آموزی بالای 1000 عدد باشد بهترین کار استفاده از تکنیک چاپ افست PVC است. این روش هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هم کیفیت چاپ بالایی داد. در این روش امکان چاپ اطلاعات متغیر وجود ندارد و معمولا اطلاعات و طرح های ثابت روی کارت ها درج می شوند، که همین کار موجب کاهش هزینه های چاپ می شود.

 

چاپگرهای مناسب برای چاپ کارت دانش آموزی

برای چاپ کارت دانش آموزی پی وی سی از چاپگرهای مخصوصی استفاده می شود. پرینترهای چاپ کارت پی وی سی بهترین گزینه موجود برای آماده سازی و چاپ کارت های مخصوص مدارس هستند. این دستگاه های چاپ که به پرینتر کارت معروف هستند قابلیت تولید انواع کارت PVC را دارند و در انواع مختلفی وجود دارند. هر یک از این دستگاه ها ویژگی های خاصی دارند که آن ها را از سایر مدل ها مجزا ساخته است. چاپگرهای مناسب برای چاپ کارت دانش آموزی هوشمند، قابلیت چاپ انواع کارت پی وی سی و هوشمند سازی و کدگذاری آن ها را دارند.  در عصر کنونی این نوع کارت های هوشمند به علت وجود مزایا و قابلیت های فراوانی که دارند در مدارس کشورهای مدرن کاربرد دارند. استفاده از آن ها جهت سریع تر و آسان تر شدن امور آموزشی در مدارس کشور توصیه می گردد.

 

۰ ۰