آشنایی کامل با کارت PVC

معرفي انواع چاپ و پرينتر

آشنایی کامل با کارت PVC

۵ بازديد
کارت PVC از پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود و جنس پلاستیک فشرده دارد. پی وی سی یک پلیمر با دوام و منطعف است و به سبب ویژگی‌هایی که دارد، از آن برای تولید  و چاپ کارت‌ PVC مانند کارت‌های شناسایی، بانکی، هدیه و ... استفاده شود. کارت پی وی سی یک انقلاب در صنعت چاپ کارت به حساب می‌آید؛ زیرا تا قبل از روی کار آمدن آن، چاپ کارت‌های مختلف بر روی کاغذ صورت می‎‌گرفت و معایب زیادی داشت. این جنس ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است و پیدایش آن از قطع درختان زیادی جلوگیری کرده است. ابعاد استاندارد کارت‌های پی وی سی ۸.۵ در ۵.۳ سانتی‌متر است. اما در رنگ و ضخامت‌های گوناگون وجود دارد.
 
انواع کارت PVC
این کارت‌ها در دو دسته کلی کارت PVC ساده و کارت PVC هوشمند تولید می‌شوند. 
 
 
  • انواع کارت پی وی سی ساده:
 
تقسیم بندی کارت PVC ساده بر اساس ضخامت
کارت PVC ساده در سه ضخامت ۳۰۰، ۵۰۰ و ۷۶۰ میکرون تولید می‌شود. اگر می‌خواهید معیاری از ضخامت کارت‌ها داشته باشید به کارت بانکی خود نگاهی بیندازید. کارت‌های بانکی ضخامت ۷۶۰ میکرون دارند.
 
تقسیم بندی کارت PVC ساده بر اساس رنگ
سفید، متالیک نقره‌ای، متالیک طلایی و شفاف رنگ‌های اصلی کارت PVC ساده است. کارت‌های متالیک اکلیل‌های درخشان دارد. آبی، قرمز و سبز رنگ‌هایی هستند که به ندرت در بازار موجود است.
 
 
  • انواع کارت پی وی سی هوشمند:
 
ضخامت همه کارت‌های هوشمند ۷۶۰ میکرون است. کارت‌های هوشمند نیز در رنگ‌های سفید، متالیک نقره‌ای و متالیک طلایی تولید می‌شوند. ماهیت هوشمند ساز کارت‌های PVC آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم می‌کند. هوشمند تماسی و هوشند غیر تماسی نام این دسته‌هاست.
 
کارت هوشمند تماسی
کارت مگنت یا مغناطیسی که یک نوار مشکی رنگ دارد کارت تماسی است. دلیل این نامگذاری امکان خوانده شدن کارت پس از کشیدن روی دستگاه ریدر است. این نوع کارت هوشمند در سه رنگ سفید ساده، متالیک نقره‌ای و متالیک طلایی در بازار موجود است. کارت‌های مغناطیسی در دو نوع HiCo و LoCo تولید می‌شوند. مدل هایکو دارای ۳ بخش و مدل لوکو دارای ۲ بخش برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. مگنت کارت‌ها پس از چاپ توسط دستگاهی به نام انکودر کدگذاری می‌شود.
 
کارت هوشمند بدون تماسی
کارت مایفر و کارت RO (فقط خواندنی) دو دسته کارت هوشمند غیر تماسی است. این کارت‌ها برای خوانده شدن نیازی به تماس با دستگاه ریدر خود ندارند. بلکه با نزدیک شدن به دستگاه ریدر اطلاعات روی چیپ خوانده می‌شود. کارت‌های غیر تماسی شامل یک آنتن و چیپ هستند. کارت مایفر آنتی مستطیلی شکل دارد و قابل خواندن و نوشتن است. اما کارت RO آنتی دایره‌ای شکل دارد و فقط قابل خواندن است و توسط کارخانه کدگذاری شده است. کارت مترو نمونه‌ای از کارت غیر تماسی است.
 
مزایای چاپ روی کارت پی وی سی
از مزایای استفاده از کارت pvc در چاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- دوام و ماندگاری آن ها بسیار بالا و با کاغذ و مقوا قابل مقایسه نیست.
۲- کیفیت چاپ بی نظیر به دلیل استفاده از دستگاه های بروز در صنعت چاپ کشور در این زمینه
۳- قابلیت بازیافت به میزان ۱۰۰%
۴- قابلیت ضد آب و رطوبت متاسب لیبل و بسته بندی کالاهایی که در معرض رطوبت قرار دارند.
۵- قابلیت انعطاف پذیری فوق العاده
و …
 
هر چند در ابتدا باور عمومی استفاده از ورق های پلیمری را دشمن محیط زیست میدانست، اما حقیقت مطلب رقبت و تمایل دوستداران محیط زیست به استفاده از اینگونه مواد است. چرا که این مواد بارها و بارها ۱۰۰% بازیافت می شوند و همچنین دوام بیشتر از قطع بی رویه درختان نیز جلوگیری می شود.
 
تکنیک های چاپ کارت PVC
چاپ کارت PVC با استفاده از چاپگرهای مخصوص انجام می‌شود. به این چاپگرها پرینتر کارت گفته می‌شود. چاپ کارت پی وی سی به دو صورت دیجیتال و افست انجام می‌شود.
 
 
  • چاپ کارت PVC به روش دیجیتال
 
تکنیک دیجیتال نوعی چاپ است که با استفاده از آن می‌توان کارت‌های پی وی سی را در تیراژ‌های پائین چاپ نمود. این روش از طریق کارت پرینت انجام می‌گیرد. کارت‌هایی که با این تکنیک چاپ می‌شوند دارای کیفیت مطلوبی هستند و با سرعت قابل توجهی به چاپ می‌رسند. به عبارتی این روش امکان چاپ کارت PVC فوری را پس از درخواست در تیراژ کم به کاربر می‌دهد. همچنین از طریق آن می‌توان اقدام به تغییر طرح و اطلاعات کارت نمود. لازم است بدانید که هزینه چاپ دیجیتال کارت PVC نسبت به روش‌های سنتی مانند چاپ افست بیشتر است. اما می‌توان این هزینه زیاد را با کمی صرفه‌جویی در تیراژ‌های پایین جبران نمود. این روش از طریق دستگاه‌های چاپ دیجیتال و به صورت مستقیم توسط کامپیوتر بر روی کارت‌های پی وی سی PVC انجام می‌گیرد. برای انجام عملیات چاپ می‌بایست پرینتر‌های چاپ کارت را به یک کامپیوتر متصل نمود. این کامپیوتر اطلاعاتی که باید روی کارت‌ها چاپ شوند نظیر تصاویر و متن و غیره را به چاپگر می‌فرستد تا آن‌ها را چاپ نماید. بیشترین کاربرد این روش مرحله شخصی‌سازی کارت‌های اعتباری است. بدین صورت که ابتدا چاپ اطلاعات ثابت با استفاده از دیگر روش‌های چاپ روی پی وی سی انجام شود و سپس رمزگذاری و شخصی‌سازی آن‌ها توسط پرینتر‌های رومیزی و با سرعت بالا صورت می‌گیرد. این نوع چاپ به دو صورت چاپ حرارتی مستقیم و چاپ حرارتی غیر مستقیم انجام می‌شود.
 
 
  • چاپ کارت PVC به روش افست
 
روش offset جزو جدیدترین و رایج‌ترین تکنیک‌ها در صنعت چاپ شناخته شده است که برای چاپ کارت PVC در تیراژهای نسبتا بالا بهترین انتخاب است. چاپ افست کارت PVC با دستگاه‌های بسیار پیشرفته در چاپخانه مخصوص کارت پی‌وی‌سی و به صورت غیر مستقیم انجام می‌گیرد و علاوه بر کیفیت بالایی که ارائه می‌دهد، از نظر قیمت نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. روش فوق نسبت به دیگر شیوه‌‌های چاپ کارت پی وی سی سرعت بیشتری دارد. در واقع با استفاده از این تکنیک می‌توان تعداد بیشتری کارت چاپ نمود. به عبارتی روش مذکور برای چاپ در تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست. در این تکنیک ابتدا طرح مورد نظر برای چاپ بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌شود، سپس با مواد شیمیایی این صفحه را به گونه‌ای حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد، در مرحله بعد نیز زینک‌ها به چاپخانه ارسال می‌گردند. آن قسمت‌هایی از زینک که فاقد رنگ هستند، با استفاده از یک غلطک مرطوب می‌شوند و سپس بر روی آن مرکب‌زده می‌شود. از آنجایی که مرکب چرب شده است بر روی قسمت‌هایی که مرطوب است نمی‌نشیند و فقط روی قسمت‌های خشک مرکب قرار می‌گیرد. چاپ کارت پی وی سی به روش offset به دو صورت سینگل و لمینتی صورت می‌گیرد.
 
روش نگهداری درست از کارت PVC چاپ شده
با پایان مراحل چاپ کارت PVC و آماده شدن کارت‌ها ممکن است برای نگهداری از آن‌ها به برخی لوازم جانبی نیاز داشته باشید. با اینکه دوام و ماندگاری این کارت‌ها زیاد است، اما با این حال استفاده نامناسب از کارت و یا روش‌های اشتباه در نگهداری از آن‌ها می‌تواند منجر به آسیب دیدن کارت‌ها و کاهش طول عمر آن‌ها گردد. به همین دلیل، توصیه ما این است که برای نگهداری از کارت‌های خود یک مکان مشخص در نظر بگیرید و یا از جاکارتی مناسب استفاده کنید. همچنین اگر نیاز است که در طی روز بار‌ها از کارت خود استفاده نمایید بهتر است با استفاده از لوازمی مانند گیره کارت و یا بند گردن آویز کارتتان را در نزدیکی خود نگه دارید.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.