معرفي
چندين كشور اروپايي در حال حاضر سيستم كارت سراسري را در اختيار دارند كه برخي حتي حاوي اطلاعات پزشكي هستند. برخي از مواردي كه صرفا اداري هستند قرار است در سال هاي آينده جايگزين شوند، به عنوان مثال در آلمان.
تنها پروژه كارت بهداشتي كه در حال حاضر در برنامه اروپايي سرمايه گذاري شده است NETC@RDS است. اهداف اين پروژه عمدتاً ماهيت اداري دارد، با استفاده از كارتها در يك شبكه سراسري اروپا براي استحقاق مراقبتهاي بهداشتي در هنگام سفر. اين فعاليت همچنين بايد در چارچوب تصميم شوراي اروپا در مارس 2002 در بارسلونا براي معرفي يك كارت بيمه درماني اروپايي، كه جايگزين فرم هاي كاغذي فعلي مورد نياز براي درمان سلامت در يك كشور عضو ديگر شود، ديده شود. كارتهاي جديد به نحوي «حاوي» اطلاعات مورد نياز خواهند بود و كارتهاي موجود براي اثبات استحقاق در سراسر اروپا تقويت خواهند شد. اين منجر به پياده سازي و استفاده در سراسر اروپا از كارت هايي مي شود كه در محتوا و تكنيك متفاوت هستند.
با اين حال، كدام كارت هاي بيمه درماني و به ترتيب كدام پروژه ها در حال حاضر در اروپا وجود دارد؟
زمينه
هدف از تلاشهاي كميسيون اروپا هماهنگسازي سيستمهاي بهداشتي نيست، بلكه دستيابي به همكاري بيشتر و همگرايي بيشتر بين سيستمهاي بهداشتي و يافتن پاسخ به سؤالات باز در مورد مراقبتهاي بهداشتي فرامرزي با توجه به افزايش تحرك بيماران در اروپا است.
با آگاهي از اين چالش ها، وزراي بهداشت اتحاديه اروپا در سال 2002 بر روي اتخاذ يك رويكرد مشترك براي برخورد فزاينده با مسائل جامعه مراقبت هاي بهداشتي فرامرزي - به عنوان مثال، پوشش مراقبت هاي بهداشتي فرامرزي در مناطق مرزي و مراقبت هاي بهداشتي براي بيماراني كه در خارج از كشور اقامت دارند، توافق كردند. مدت زمان طولاني تري، مانند بازنشستگان در اسپانيا.
تحرك روزافزون شهروندان، همانطور كه ذكر شد، و افزايش استفاده فرامرزي از خدمات بهداشتي نيز به اين معني است كه اطلاعات بهداشتي با كيفيت بايد فراتر از مرزهاي ملي در دسترس قرار گيرد. به عنوان مثال، اين به معناي تبادل دادههاي درمان، سادهسازي روشهاي صورتحساب فرامرزي و همچنين استفاده از سيستمهاي اطلاعات بيمار در سراسر اروپا توسط شهروندان و بيماران سيار است.
برنامه اقدام اخير eEurope 2005 "جامعه اطلاعاتي براي همه"، كه در ماه مه 2002 به تصويب رسيد، اولويت ها را براي معرفي خدمات بهداشتي فرامرزي و مبتني بر تله ماتيك برجسته مي كند.
از همه مهمتر، معرفي كارت بيمه سلامت اروپايي است كه جايگزين فرمهاي كاغذي مانند E111 "گواهي استحقاق مزاياي نوع در طول اقامت در يك كشور عضو" خواهد شد، كه در حال حاضر براي استفاده از خدمات بهداشتي در يك كشور عضو ديگر مورد نياز است. . كارت جديد امكان استفاده از مراقبت هاي بهداشتي و صدور صورت حساب را در يك كشور اروپايي ديگر فراهم مي كند. برنامه اقدام eEurope 2005 به صراحت به نقش حياتي چاپ كارت سلامت الكترونيك و هم افزايي در استفاده از كارت ها براي دسترسي به سوابق الكترونيكي بيماران شبكه اي اشاره مي كند. علاوه بر اين، كميسيون اروپا در نظر دارد از طريق استانداردسازي از يك رويكرد مشترك براي شناسههاي بيمار و معماري پرونده الكترونيكي سلامت حمايت كند.
تاريخ
تاريخچه استقرار گسترده كارت هاي سلامت در بخش مراقبت هاي بهداشتي به اواخر دهه هشتاد و اوايل دهه نود باز مي گردد، زماني كه فرانسه و آلمان هر كدام برنامه هاي ملي را در زمينه معرفي سراسري كارت هاي بيمه سلامت آغاز كردند. از آن زمان، كشورهاي ديگر مانند اسلووني و بلژيك نيز كارت هاي سلامت را معرفي كردند و پروژه هاي مختلفي در سراسر اروپا آغاز شد.
كميسيون اروپا چندين پروژه را براي كسب تجربه در استفاده از چنين كارتهايي و تشويق به معرفي آنها در اروپا تأمين مالي كرد. شناخته شده ترين هاي اين سري DIABCARD، CARDLINK و NETLINK هستند كه همگي با جنبه هاي مختلف كارت هاي سلامت سروكار دارند. اين پروژه ها به پايان رسيده و تأثير زيادي بر چندين پروژه ملي در اروپا داشته است.
روندها
بيشتر برنامههاي نرمافزاري كارت هوشمند و شبكه فناوري اطلاعات كه در طرح سيستمهاي اطلاعات سلامت محلي يا ملي مستقر شدهاند، تنها در چارچوب مقررات ملي در دسترس هستند. آنها براي سيستم ملي يا محلي اطلاعات مراقبت هاي بهداشتي طراحي شده اند. بسياري از خدمات ارائه شده توسط چنين سيستم هايي در خارج از كشور در دسترس نيستند و حتي ممكن است بسياري از آنها بين مناطق مختلف در يك كشور قابل همكاري نباشند.
بنابراين، رويههاي اداري براي پروندههاي بينالمللي، حتي در مواردي كه از كارتهاي هوشمند استفاده ميشود و رويههاي اداري رايانهاي ميشوند، همچنان بر روي كاغذ تكيه ميكنند. در كشورهاي عضوي كه دادههاي باليني بيمار به صورت الكترونيكي (بر روي كارتهاي هوشمند يا از طريق شبكهها) در دسترس هستند يا خواهند بود، متخصصان سلامت هنوز در موارد بينالمللي نميتوانند حتي در شرايط اضطراري به دادههاي باليني بيمار دسترسي داشته باشند. راه حل هاي تعاملي در سطح فرا اروپايي مي تواند به طور چشمگيري كيفيت خدمات ارائه شده به شهروندان را در برنامه هاي امنيت اجتماعي و سلامت بهبود بخشد.
نتايج
در حال حاضر، سيستم هاي كارت يا پايلوت در 10 كشور اروپايي، يعني اتريش، بلژيك، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، ايرلند، ايتاليا، هلند، نروژ و اسلووني اجرا شده است. برخي از كشورها در چندين خلبان تجربه كسب كرده اند. چهار سيستم به صورت سراسري اجرا مي شوند و در ادامه به اختصار معرفي خواهند شد. هر سه سيستم از دو كارت تشكيل شده است: كارت اطلاعات بيمار (PDC) و كارت حرفه اي سلامت (HPC).
كارت سلامت
سيستم هويت اجتماعي (SIS) كارت هاي هوشمند براي بيماران و پزشكان، داروسازان و بيمارستان ها (كه در آن سيستم پرداخت شخص ثالث اعمال مي شود) نياز دارد.
كارت بيمه سلامت SIS از ابتداي سال 2000 براي كليه شهروندان بيمه شده اجتماعي (حدود 10.5 ميليون نفر) اجباري شد و حاوي يك ريزتراشه با اطلاعات مربوط به بيمه سلامت افراد است.
بايد مديريت منطقي تر بخش سلامت را ممكن كند و همچنين به تسهيل بازپرداخت كمك كند.
كارت SIS شخصي است و دو نوع داده را در تراشه حافظه خود ذخيره مي كند.
داده هاي محافظت نشده، كه به وضوح روي كارت نشان داده شده است، به صورت الكترونيكي با استفاده از يك خواننده كليد مي خورند. اين داده ها عبارتند از نام خانوادگي، نام و حرف اول نام، تاريخ تولد، جنسيت، شماره تامين اجتماعي، شماره كارت، تركيب 10 رقمي منحصر به فرد كه شماره شناسايي شناسنامه اجتماعي، تاريخ شروع اعتبار كارت است. و تاريخ پايان اين داده ها آزادانه در دسترس هستند و از نوشتن محافظت مي شوند.
دسترسي به داده هاي محافظت شده فقط توسط دارندگان كليد با كارت خدمات بهداشتي حرفه اي به نام تأييد SAM و PIN امكان پذير است. اين دادهها شماره نسخه (نشاندهنده آخرين تغيير در حق بازپرداخت مراقبتهاي بهداشتي) و دوره بيمهپذيري (اين دوره محدود به تاريخ شروع و تاريخ پايان است، از جمله شناسايي سازمان بيمه).
كارت ويتال فرانسوي
فرانسه يكي از اولين كشورهاي جهان بود كه استفاده گسترده از كارت هاي هوشمند را در سيستم بيمه سلامت معرفي كرد. سيستم پيشگام SESAM-VITALE اولين سيستم تمام اتوماتيكي بود كه در آن از كارت هاي ريزپردازنده در بخش سلامت استفاده شد. اين سيستم توسط وزارت بهداشت فرانسه راه اندازي شد.
كارت Vitale امروزي يك كارت ريزپردازنده است كه تقريباً حاوي هشت صفحه متن است و جايگزين كارت استاندارد بيمه سلامت فردي كاغذي ميشود. اولين نسخه خانوادگي (Vitale 1) كارت حاوي اطلاعات اداري است كه براي پرينت فوري فرم ادعاي سلامتي در طول ويزيت در دسترس پزشكان است. به وضوح روي كارت، نام، نام خانوادگي، و شماره تامين اجتماعي (NIR) در جلو و شماره سريال كارت در پشت كارت درج شده است. داده هاي ذخيره شده در تراشه در دو منطقه از هم تفكيك شده اند و شامل NIR (شماره تامين اجتماعي)، كد سيستم بيمه سلامت، شعبه، تاريخ شروع استحقاق، اثبات استحقاق، حضور مستحق دائم، نام خانوادگي، نام، تاريخ تولد، وضعيت است. ذينفع، اطلاعات مربوط به سيستم بيمه سلامت، تاريخ پايان حق و غيره.
اين كارت براي كمك به رديابي بهتر هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي و امكان انتقال الكترونيكي پرونده ها و نسخه هاي پزشكي به صندوق هاي مراقبت هاي بهداشتي مسئول بازپرداخت است. همچنين بايد هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي را با بهترين كيفيت خدمات بهينه كند و كيفيت خدمات بهداشتي و دسترسي يكساني را براي همه شهروندان فراهم كند. كارت Sesame-Vitale قلب شبكه بهداشت و درمان است (Reseau Sante-Social - RSS)، با هدف پيوند دادن از طريق يك شبكه رايانه اي ايمن هر بيمار با انواع ارائه دهندگان مراقبت هاي بهداشتي: بيمارستان هاي دولتي، كلينيك هاي خصوصي، پزشكان عمومي، پزشكان متخصص. ، پرستاران و ... تاكنون بيش از 45 ميليون از اين كارت ها صادر شده است.
نسل دوم كارت (Vitale 2)، يك كارت سلامت فردي، شامل اطلاعات پزشكي خواهد بود - به عنوان مثال، تاريخچه پزشكي بيمار، تاريخچه درمان، مجموعه داده هاي اورژانسي، و احتمالاً ساير موارد پزشكي.
پارامترهايي كه تنها در اختيار متخصصان سلامت با استفاده از كارت حرفه اي سلامت براي شناسايي قرار خواهند گرفت. شصت و پنج ميليون از اين كارت ها پخش خواهد شد.
به موازات كارت Vitale 1، فرانسه يك كارت حرفه اي بهداشتي (CPS--Carte de Professionnel de Santé) معرفي كرد. اين كارت متخصص بهداشت را شناسايي مي كند و همچنين احراز هويت، امضاي ديجيتال و رمزگذاري داده ها را ارائه مي دهد. داروسازان و كادر پزشكي نيز كارتي دريافت مي كنند كه به راحتي از روي رنگ آن قابل تشخيص است.
بيش از 425000 كارت قبلاً براي متخصصان مراقبت هاي بهداشتي صادر شده است كه بيش از 90000 كارت براي پزشكان صادر شده است.
كارت بيمه سلامت قانوني آلمان
در سال 1992 قانوني تصويب شد كه بر اساس آن مقرر شد براي كليه بيمه هاي درماني قانوني كارت هوشمند ارائه شود. معرفي واقعي اين كارت هاي بيمه سلامت (HIC) به بعد از آزمايش ميداني ديگري در سال 1993 به تعويق افتاد، جايي كه كارت هاي رم 256 بايتي در ويسبادن، بوبلينگن و وايمار صادر شد. در سال بعد، 1994، بيش از 80 ميليون كارت در تمام 16 ايالت آلمان در پنج مرحله صادر شد. علاوه بر اين، بيش از 147000 دستگاه كارتخوان و چاپگر نقطهاي براي تمام پزشكان قانوني مجاز و همچنين مراكز سرپايي و خانههاي سالمندان صادر شد.
تمركز اين كارتها طبيعتاً دادههاي اداري نظام بيمه سلامت قانوني بود كه شامل نام، آدرس، تاريخ تولد، نام و شماره بيمهگر، وضعيت بيمه و پايان اعتبار بود. همه اين دادهها در يك ماژول حافظه با دسترسي تصادفي ساده با نماد ASN-1 قرار گرفتند و رابطهاي چاپگر به گونهاي توسعه يافتند كه كارتخوانها ميتوانند دادهها را مستقيماً روي فرمهاي بيمه چاپ كنند، علاوه بر اينكه اين دادهها را بهطور سريالي به رايانه متصل منتقل ميكنند. سيستم هاي. در آن زمان، اين از نظر بازگشت سرمايه كافي تلقي مي شد.
دو سال بعد در سال 1996، شركت هاي خصوصي بيمه درماني در آلمان سرانجام توانستند با بيمه هاي درماني قانوني براي استفاده از زيرساخت هاي خواننده و چاپگر به توافق برسند و سپس كارت هاي بيمه مشابه و قابل همكاري خود را صادر كردند. اينها اساساً حاوي همان داده هاي كارت هاي بيمه سلامت قانوني بودند. با اين حال، برخي از فيلدهاي داده براي اهداف بيمه درماني خصوصي اصلاح شدند. نحوه رسيدگي به اين كارت هاي خصوصي توسط ارائه دهندگان مراقبت هاي بهداشتي و پيامدهاي سازماني مرتبط بدون تغيير باقي مانده است.
بنابراين تا به امروز تقريباً همه شهروندان آلماني يكي از اين كارت ها را دارند و استفاده مي كنند.
كارت حرفه اي سلامت آلمان
شناسه رسمي پزشكان آلماني پنج عملكرد مختلف را اجرا مي كند كه مختص كاربر به عنوان يك شخص است.
اولاً، اين كارت يك كارت شناسايي بصري كلاسيك با شخصيسازي شامل يك تصوير است، به طوري كه در صورت تمايل دارنده آن براي خريد داروي نسخهاي، ميتوان از آن براي اثبات هويت عمومي در محيطهاي مختلف پزشكي، به عنوان مثال، در داروخانه استفاده كرد. .
دومين عملكرد مشابه در تراشه الكترونيكي است كه در آن گواهي پايه به صورت الكترونيكي امضا شده توسط انجمن پزشكي صادركننده، دارنده را با نام و تصوير ديجيتالي شناسايي مي كند و نقش او را به عنوان يك پزشك مشخص مي كند. اين عملكرد عمداً با پين محافظت نمي شود و براي استفاده آسان و ساده در يك محيط از قبل امن در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب، همتاي مستقيم تابع ID تصويري است.
تمام عملكردهاي ديگر، به ويژه سه كليد خصوصي از جفت كليدهاي نامتقارن، توسط يك پين محافظت مي شوند و بايد به طور صريح فعال شوند. هر يك از اين كليدها به هدف خاصي اختصاص داده شده است. اولين كليد براي احراز هويت امن مشتري/سرور در يك سيستم كاربردي پزشكي با استفاده از رمزگذاري قوي است. كليد دوم براي رمزگذاري حمل و نقل با استفاده از يك طرح رمزگذاري نامتقارن تركيبي استفاده مي شود. كليد سوم براي توليد يك امضاي الكترونيكي شخصي استفاده مي شود كه طبق قوانين فعلي آلمان بايد داراي ويژگي هاي الزام آور قانوني باشد. مجموعه اي از گواهي هاي ويژگي خاص صادر شده توسط انجمن پزشكي ايالتي يا اداره ايالتي پزشكان مستقر در مطب مي تواند توسط امضاكننده به اين امضا اضافه شود. در سال 2003، مشخصات نسخه 2.0 نهايي شد، به طور رسمي تاييد شد و براي پروژه هاي آزمايشي در دسترس قرار گرفت.
پاسپورت سلامت آلمان جديد
با آخرين اصلاحات مراقبتهاي بهداشتي كه از ژانويه 2004 به اجرا درآمد، بهاصطلاح قانون نوسازي بيمههاي درماني قانوني، يك مبناي حقوقي جامع براي اجراي تلهماتيك سلامت در سيستم سلامت آلمان در چارچوب كد اجتماعي V آلمان ايجاد شده است.
قانون جديد براي اولين بار از اولويت ارتباطات الكترونيكي در نظام سلامت حمايت مي كند. مقررات بيشتر امكان تأمين مالي سوابق الكترونيكي سلامت شخصي توسط صندوق هاي بيمه سلامت را فراهم مي كند و داده هاي ذخيره شده در كارت بيمه سلامت مانند پرداخت مشترك و تصوير دارنده را اصلاح مي كند.
مقررات بيمه سلامت جديد مانند نسخه الكترونيكي به عنوان برنامه اجباري، دسترسي با استفاده از امضاي الكترونيكي واجد شرايط و زيرساخت جامع سلامت از اهميت ويژه اي برخوردار است.
برنامه هاي كاربردي از راه دور مانند پرونده الكترونيك سلامت.
سازمانهاي نظام خودگردان بر اساس قانونگذاري زيرساختهاي اطلاعاتي، ارتباطي و امنيتي، كارگروهي را براي آمادهسازي اقدامات لازم تشكيل دادهاند.
وزارت بهداشت و تامين اجتماعي فدرال طرحي را منتشر كرده است كه بر اساس نتايج پروژه biIT4health است. ترتيب رويدادها توسط سازمان هاي خودگردان و ايالت هاي آلمان موافقت شده است. با اين حال، در مورد زمان بندي دقيق اين رويدادها اختلاف نظرهايي وجود دارد.
پس از نهايي شدن به اصطلاح "معماري راه حل" كه قرار است در اواسط سال 2004 انجام شود، تست هاي آزمايشگاهي و تست هاي "ميني" در اواخر پاييز انجام خواهد شد.
كارت بيمه سلامت اسلووني
پس از يك دوره چهار ساله طراحي و توسعه، معرفي كارت بيمه سلامت در مراقبت هاي بهداشتي اسلووني در اكتبر 2000 تكميل شد. از طريق اين پروژه، كل سيستم مراقبت هاي بهداشتي اسلووني بر مدارك الكترونيكي تاييد كننده بيمه سلامت متكي است (كارت بيمه سلامت - HIC)، با يك شبكه مجازي كه بيمه هاي سلامت و همه ارائه دهندگان خدمات مراقبت هاي بهداشتي را به هم متصل مي كند. سيستم HIC كه به طور موثر فناوري كارت هوشمند و خدمات شبكه را با هم تركيب ميكند، از اجزاي فنآوري زير تشكيل شده است: كارتهاي شخص بيمهشده، كارتهاي حرفهاي سلامت، محيط پردازش دادههاي ارائهدهندگان خدمات بهداشتي، و شبكه آنلاين پايانههاي سلف سرويس.
اين سيستم از زمان معرفي تا كنون در تمام مناطق راه اندازي شده است. نتايج ارزيابي نظارت بر اين شيوه جديد كار نشان داده است كه كارت توسط بيمه شدگان، متخصصان مراقبت هاي بهداشتي و كاركنان ارائه دهندگان بيمه به عنوان يك كار معمولي پذيرفته شده است. اندازهگيريهاي تجربي پذيرش، كه در سپتامبر 2000 انجام شد، ميزان رضايت بالاي بيمهشدگان و متخصصان مراقبتهاي بهداشتي را از سيستم نشان ميدهد (جايگزيني دفترچه مراقبتهاي بهداشتي به جاي كارت توسط 82.6 درصد از جمعيت بيمهشده «به شدت تأييد» يا «تاييد» شده است). . ميزان رضايت و شناخت مزاياي سيستم براي متخصصان مراقبت هاي بهداشتي با استفاده از سيستم در حال افزايش است.
اهداف تعيين شده براي فاز اول پروژه محقق شده است. بيمه شدگان، پزشكان، داروسازان، متخصصان مراقبت هاي بهداشتي و ارائه دهندگان بيمه با يك سيستم الكترونيكي ارتباط سريع و كاربرپسند و همچنين درجه بالاتري از شناسايي و پاسخگويي را به يكديگر متصل مي كنند. اين سيستم فرصت هايي را براي سازماندهي پيشرفته عمليات، و همچنين شخصي سازي منظم و كنترل شده خدمات در بخش مراقبت هاي بهداشتي ارائه مي دهد. اينها پيش شرط هايي براي عمليات منظم و شفاف هستند.
مزاياي تجاري كه توسط سيستم HIC به ارمغان ميآيد عبارتند از: شناسايي مطمئن بيمهشده در تمامي نقاط مراقبتهاي بهداشتي، تسهيل ارتباطات بين همه بازيگران (بيمهشده، ارائهدهنده خدمات سلامت، شركت بيمه)، سادهسازي و سرعت در مراحل اداري، افزايش امنيت دادهها، ارتقاي بيمهشده. مسئوليت و مراقبت از سلامت خود و بالا بردن سواد فناوري اطلاعات در بين كاركنان مراقبت هاي بهداشتي از طريق استفاده از سيستم. همه اين مزايا براي ارتقاي كيفيت، كارايي و شفافيت خدمات مراقبت هاي بهداشتي تركيب مي شوند.
با معرفي كارت، «دفترچه بهداشت و درمان» قديمي به عنوان سندي براي تأييد اعتبار بيمه سلامت كاربرد خود را از دست داد. اين كارت بيمه شده را از به روز رساني اعتبار بيمه با بخش هاي پرسنلي كارفرمايان خود بي نياز كرده است. در عوض، مسئوليت ارز دادههاي بيمه سلامت به آنها واگذار ميشود و به آنها استقلال داده ميشود تا اطلاعات كارت را از طريق پايانههاي سلف سرويس بهروزرساني كنند. به روز رساني اعتبار بيمه، ساير داده هاي كارت (به جز داده هاي بصري مانند نام، تاريخ تولد و ...) را از سرورهاي داده متصل به شبكه پايانه هاي سلف سرويس نيز به روز مي كند. همانطور كه از آمار به روز رساني و اعمال كارت در شرايط روزمره حكايت دارد، بيمه شدگان شيوه هاي جديد كار را پذيرفته و با موفقيت تسلط يافته اند.
نتيجه
تصميم كميسيون براي جايگزيني فرم هاي كاغذي در بخش مراقبت هاي بهداشتي با كارت در سراسر اروپا منجر به صدور انواع كارت هاي مختلف در سراسر اروپا خواهد شد، از كارت هاي پلاستيكي ساده با داده هاي چاپ شده در جلو و پشت و به بالا. به كارت هاي هوشمند با داده هاي ذخيره شده روي تراشه. تجربيات پايلوتهاي كارت در سراسر جهان از پيادهسازيهاي موجود در سراسر كشور، همانطور كه در بالا ارائه شد، بحثهايي را در ميان كاربران در مورد مزايا و عملكردهاي بيشتر آن كارتها برانگيخت. از اين منظر، فرآيند آغاز شده در اروپا، تنها آغاز توسعه به سمت پرونده سلامت الكترونيكي با كارت به عنوان تنها يكي از اجزاي زيرساخت كلي از راه دور است.